Sabtu, 30 Julai 2011

aku & 'Mr.M"

 Mr.M..?siapa tue...teman2 rapat ku sure tertanya2..siapa 'Mr.M' yg aku maksudkan...adakah aku telah berjumpa dgn 'Mr.Right' ku..?hurmmm.ape yg boleh aku katakan.. aku dan 'Mr.M' telah lama berkenalan.... bertahun2 lama nya... amat lama. Sehinggakan sebelum ku terima kunjungannya ..aku pasti  dpt merasakan  kehadirannya.. kehadiran nya yang amat2 mampu membuat diri ku 'bertukar'..
Dari seorg yg ceria..menjadi muram, aku menjadi amat2 sensitif...serba tak kena la....  Plg seksa di saat 'Mr.M' dtg menziarah sewaktu aku alami 'sakit bulanan'...Pehh..waktu tue boleh menangis aku dibuatnya... rs nk ngamuk2... biasa nyer kalau g2, aku ba tdo jer...hehehehee

Tapi yg aku peliknyer, org lain mungkin dgn coklat pun dia alah saat turut dikunjungi 'Mr.M'..., tapi aku tidak... kadang2 bile "Mr.M" nk wat kunjungan...cepat2 aku cr  COKLAT....nyumnyumnyummm.
 
Jika ini berlaku, awal2 telah ku beri warning kepada insan2 terdekat...ku katakan awal2... 'andai nampak diri ku muram...x byk bercakap...jgn seskali cuba buat lawak @ menyakat..walau ia bertujuan tuk menceriakan aku.' Sbb ketika itu ..aku akn menjadi mudah marah..sensitif sgt2... Pada teman2 rapat khasnya... kini aku perkenalan "Mr.M" ku... :-)

PENGENALAN:

Migraine ialah satu keadaan di mana sakit kepala terjadi disebabkan oleh aliran darah dan perubahan kimia di otak. Perubahan ini akan menyebabkan arteri yang membekalkan darah ke otak tersekat dan menimbulkan sakit kepala yang diikuti oleh rasa tidak selesa pada perut, loya dan pening. Ia juga kadangkala menimbulkan kesan kepada pandangan.(ruj: http//http://www.syifa-alhidayah.com/penyakit.asp?id=15)

Migrain juga dikenali sebagai hemikrania, perkataan Greek yang membawa maksud sebelah tengkorak. Ia juga dikenali sebagai vascular headache. Sakit kepala yang berlaku berulang, berdenyut-denyut selalunya terjadi sebelah kepala sahaja. Ada juga yang bermula di sebelah kepala sahaja dan kemudiannya melarat kedua-dua belah kepala. Dalam kes yang teruk, migrain menyebabkan pening (nausea), muntah, cirit-birit, pengekalan cecair badan (retention of fluid) dan sensitif kepada bunyi dan cahaya.

SINTOM:

Sintom ini saya ambil drp Intenet biasanya pesakit mengalami gejala gangguan saraf seperti gangguan kepada pandangan seperti titik buta dan melihat motif seperti zig zag sebelum mengalami sakit kepala, muntah dan sebagainya sukar untuk tidur .

Tanda-tanda aura ini adalah seperti berikut :
- Terlihat cahaya terang (bright spots), 
- Garisan zigzag (zigzag lines),
- Penglihatan berganda (double vision),
- Buta sementara (temporary blindness),
- Kebas (numbness),
- Kepala terasa berpusing (dizziness),
- Pening (drowsiness),
- Sukar bercakap (slurred speech) dan keliru (confusion).
* Selepas tanda-tanda ini hilang, migrain mula menyerang.
 
PANTANG LARANG / ALAHAN:
 
Ini ada pantang larang yang aku ketahui sendiri kerana mengidap penyakit ini + pengalaman teman2 @ pun aku dapat ddr internet antaranya:-
 
 *  perut tak boleh  kosong
 * tidak boleh kurang ataupun terlebih tidur serta berjaga  diwaktu malam.
 * mengambil minuman yang mengandungi kafein 
 * mengambil makanan yang diletak perasa (pak aji). 
 * tidak boleh terlalu memikir dan hendak marah
 * tidak boleh terdedah pada cuaca yang agak panas.  
 * air coke n nescafe 
 * maggie kari 
 * perencah mamee


ANTARA UBAT YG WAJIB ADA DLM PURSE @ H/BEG Ku  
 
 **  mumula dlu doktor bg pil putih..pil KK, tp bile makan x der rs ape...
 ** past tue doktor bg pil yg belang hijau kuning nie...mkn beberapa tahun, past tue da x der rasa ape2 lagi....
 ** doktor pun tukar la Ponstan 500 yg kuning bujur tue... doktor soh makan half, tp bl makan..x der kesan pun.so makan la sebiji...TAPI..,kalau  da x mampu bertahan sgt2 sgtttt da., br telan.. Past telan, x dan 5 min, sure lena...

sumber ruj/ maklumat : 
http://www.syifa-alhidayah.com/penyakit.asp?id=15
http://akuanakpahang.blogspot.com/2010/03/aku-dan-migraine.html

4 ulasan:

  1. Salam wahai adik ku Anum...thanks coz sudi invited akk @ ur blog...anyway ur blog is very nice! ( nk kn blaja ni cam mn nk dptkan b/ground yg cntik ni..hehehe )akk rajin jg singgah kt blog Anum ni..bc citer2 menarik Anum tu ( kdg2 trasa mcm novel lak..hehehe )tp dlm byk2 ur post, of cos la akk rs teruja sgt2 bl terbaca psl Bekam tu..x sangka Anum selitkan skali dlm blog ni...info2 tu ringkas n padat, guds! ( dh leh jd PA akk la ni ye )Pe2pun apa yg akk hrpkan Anum bertambah sihat & ceria, InsyaAllah. Jika Mr.M dtg ganggu Anum lg, gtau akk k...tau la akk mengajarnya nti, huh !! Kpd shbt2 Anum yg ingin tau lbh lanjut ttg bekam ni, blh layari blog bekam akk k...Utk org lipis, sila rujuk dgn Anum..Jumpa Lagi...daaaaaa :))


    http://rahsiabekam.blogspot.com

    BalasPadam
  2. wsalam kakak ku.. :-)
    Ish..ader ke mcm nvl?mana ada kak...
    Info2 tuh berdasarkan blog @ ape yg akak bg dlu...Ehem..jadi PA x rasmi nie..kene bg murtabak n nasi ayam hainan nie..hehheh

    Alhamdulillah kak...MR.M x der da.. just br2 nie dia main acah2 sikit...nak bergurau agaknye.

    BalasPadam
  3. salam.....kira ok jgk la klu mkn postan tu dh blh baik....lia mmg dh x lut mkn postan tu..kena gabungkan 2 jenis ubat sakit kepala dan ubat migraine yg dos tinggi bru blh rasa kurang ..tu pun ambik masa utk reda...

    BalasPadam
  4. wsalam....
    dlu mmg saya agak bergantung ngan ponstan...
    tapi past saya wat bekam...alhamdulillah migrain da x ader... ubt2 nie pun lama da x amek... :-)
    awak try la wat bekam..x sakit pun...
    makan ubt slalu pun bahaya gak tau

    BalasPadam