Isnin, 28 November 2011

e-TBG ( e- tukar bukan guru)




Assalamualaikum...

en3 kali nie mmg  terlewat ...tapi x per la. Masih boleh di share2kan info nye... Buat teman2  AKS under KPM...  e-Tukar Bukan Guru adalah satu-satunya permohonan tukar kakitangan yang menggunakan sistem online sepenuhnya. Ini bermakna dari mula permohonan dibuat, kemudian pengesahan dan seterusnya panel pertukaran, semuanya dilakukan secara online. Malahan surat arahan pertukaran juga adalah dicetak online.

Tuk makluman...sekarang nie permohonan untuk pertukaran  antara daerah/negeri perlu di isi secara online... di sini http://apps.moe.gov.my/etukar/login.cfm. Ia nya mula  di buka pada 01.04.2011 yg lalu...dan bermula pada 01.10.2011... pihak jabatan tidak lagi menerima permohonan pertukaran secara manual (iaitu kaedah pengisian borang permohonan pertukaran)

Permohonan eTBG  ini dibuka sebanyak 4 kali setahun  iaitu bagi bulan Januari, April, Julai dan juga Oktober. Keputusan  permohonan sama ada berjaya atau sebaliknya  boleh disemak secara atas talian (online) seperti ketetapan berikut :
      
    * Permohonan Januari -->  penghujung  bulan Mac
    * Permohonan April   -- >  penghujung bulan Jun 
    * Permohonan Julai    -- >  penghujung bulan September 
    * Permohonan Okt    -- >  penghujung bulan Disember

Mengikut maklumat saya dapat di FB 'eTBG'  :-

1)Ianya menggunakan kaedah auto matching. Iaitu semua permohonan yg ada suai padan akan ditemukan secara automatik oleh sistem. Oleh itu, jika pemohon ada razeki.., dia boleh la betukar.

2)Pastikan lengkapkan semua dokumen sebelum hantar permohonan. Jika telah klik hantar, permohonan tidak boleh diedit semula

3)ID pengesah (biasanya GB/Pengetua) eTBG  berbeza dr  ID  tuk e-tukar (hanya tuk guru).Ini kerana kedua-dua sistem berbeza sama sekali

4)Nie pula antara jawapan status permohonan (yg dipilih oleh 'Pengesah Satu'):-

                                  SAP    - sokong ada pengganti
                                  STP    - sokong tanpa pengganti
                                 SPHK  -sokong pengganti hantar kemudian
                                   TdS   - tidak disokong


3 ulasan:

  1. Kalau gb x buat pengesahan pulak mcm mne tu...

    BalasPadam
  2. Kalau gb x buat pengesahan pulak mcm mne tu...

    BalasPadam
  3. kalau ada sokong ada pengganti tuh macammaner pulak

    BalasPadam