Sabtu, 15 Oktober 2011

Pilih Skim Pencen... Keluar Wang KWSP.

Assalamualaikum....
Minggu nie saya agak  sibuk  meng 'google' serta men'yahoo' maklumat (Ya allah..rosak bahasa!Maafkan saya cikgu2 BM saya...sesklai nk gak guna 'bahasa sekarang'..)  berkaitan 'Pengeluaran wang KWSP  bg kakitangan perkhidmatan awam yg memilih skim pencen'. Jadi en3 kali nie saya berkongsikan serba sedikit maklumat yg  saya dapat berkaitan perkara tersebut...

Maklumat umum : bagi pekerja sektor kerajaan ataupun bdan berkanun...3thn terawal perkhidmatan diwajibkan mencarum dgn KWSP. Then semasa kiter dlm proses tuk mendapat 'pengesahan perkhidmatan'..kiter akan diberi pilihan samada memilih skim pencen/kwsp. Bagi yg memilih skim pencen..pihak KWSP ader penyediakan kemudahan pengeluaran wang KWSP. Pastikan sblm membuat permohonan pengeluaran wang KWSP...anda telah diberikan 'TARAF PEKERJA BERPENCEN'. Pengeluaran ini membolehkan pencarum mengeluarkan smua simpanan bahagian pekerja + dividen jika terdpt baki simpanan bagi  tempoh wajib mencarum semasa berkhidmat dgn perkhidmatan awam(kerajaan).

Dokumen diperlukan :

1) Borang pengeluaran KWSP 9J (AHL)
2) Salinan MyKad
3) Salinan Surat Pengesahan tempoh perkhidmatan drpd Ketua Jabatan (Lampiran A)
4) Salian surat pemberian taraf berpencen oleh JPA
5) Salinan Penyata Akaun Simpanan (Persendirian) @  Penyata Akaun Semasa (persendirian)
     * Kalau pengeluaran lebih 100,000.00 :-
              --> akaun bank mesti aktif
              ---> mempunyai akaun di bank panel KWSP yg dilantik

Maklumat ini di ambil dr laman web rasmi KWSP : http://www.kwsp.gov.my

Di sini tuk maklumat lanjut  : http://www.kwsp.gov.my/index.php?hdl=bin&rp=1275

Borang pengeluaran KWSP 9J (AHL) : http://www.kwsp.gov.my/index.php?hdl=bin&rp=1256

Lampiran A : http://www.kwsp.gov.my/index.php?hdl=bin&rp=1274


2 ulasan:

  1. terima kasih byk2.
    mudah2an allah beri ganjaran pahala berterusan kepada saudari.

    BalasPadam
  2. :-) saya hanya berkongsi sedikit info yg saya dapat ....
    nie pun dah lama x update blog... bz..
    harap info saya dapat membantu...

    BalasPadam