Ahad, 3 Jun 2012

T.O.N.S.I.L ?

Assalamaualaikum kawan2 sekalian...

Maaf mmg agak lama membiarkan  blog saya yg tak seberapa nie bersawang... hehehehe.
kadang2 cemburu gak tgk rakan2 lain slalu mencoretkan sesuatu... tapi saya ada masanya tak mampu... tambahan lak kalau 'cik las' buat kunjungan...hehehhe.

Hurm..sedar tak sedar kan, dah setahun setengah jugak saya dok berulang alik dr Lipis ke HTAA tuk rawatan susulan tonsil saya... Mengikut doktor..tonsil saya dah gred 2 dan perlu dibedah tuk mengelak ia nya dari berulang. Rancangan awal...date last jumpa pakar tuk perbincangan pada 14 june 2012... tuk dioperate pada 20/06/2012.Tup2..jumaat lepas nurse kol....cakap tarikh dipercepatkan... 5hb June 2012..sesi perbincangan dgn doktor n 11 june 2012.(10/6/2012..'check in' wad)..akan dioperate jika tiada aral melintang... Ya allah...berdebar giler sekarang nie...

Jom saya kongsikan sedikit ilmu yg saya dapat berhubung tonsil/radang tonsil nie..

* Setiap kita mempunyai 2 kelenjar (yg dinamakan tonsil) di kiri & kanan dalam rongga mulut kita.
* Ia berfungsi tuk menapis virus dan bakteria drpd masuk ke saluran panafasan.sekaligus ia menjadi sbg salah satu sistem pertahanan badan.
* Apabila gagal berfunsi tonsil ini akan mengalami radang seterusnya membengkak sehingga boleh mencapai saiz yang besar sehingga mampu menyempitkan laluan makanan & mengganggu proses penafasan.

Tanda-tanda Radang Tonsil

1)sakit tekak yg kadangkala teruk
2)x boleh menelan/sakit tuk menelan
3)demam yg kadang2 sangat tinggi suhunya
4)sakit  kepala/sakit2 badan
5)suara garau/hilang suara
6)bengkak di leher
7)mulut berbau
8)tidur berdengkur

sumber:-
http://www.biovco.com/apa-itu-tonsil.php
http://www.biovco.com/indexik.php?ref=&no=125&tjk=apakah-itu-tonsil.php

Tiada ulasan:

Catat Ulasan